Driver du idag en byggfirma och har behov fler kunder? Att marknadsföra via radio, TV eller direktreklam kan vara en väg. Men en mer kostnadseffektiv väg är att samarbeta med återförsäljare av byggvaror. Detta genom att du generellt enbart betalar när du verkligen får ett jobb. Så här fungerar detta:
Samarbete som ger nya kunder
En byggfirma som ligger i Bromma har möjlighet att ta in mer jobb. De kan därmed försöka marknadsföra sig bättre via flera olika marknadsföringsvägar. Att knyta nya samarbeten med återförsäljare är mycket kostnadseffektivt.
Ägaren av byggfirman tar kontakt med större byggvaruhus i (och i närheten av) Bromma. Dessa har med stor sannolikhet redan samarbeten med en rad olika hantverkare. När en kund kommer in och köper byggvaror är det inte sällan som de ställer frågan om byggvaruhuset även kan utföra vissa renoveringstjänster.
I detta fall kommer byggvaruhuset att rekommendera den byggfirma (eller de byggfirmorna) de har avtal med. För kunden är detta en fördel då de snabbt får kontakt med en byggfirma som kan utföra jobbet. För byggfirman finns självklart en fördel då de får mer jobb. Men vad tjänar byggvaruhuset på detta?
Byggvaruhuset har minst två fördelar med att teckna dessa samarbeten. För det första kan de erbjuda en mer komplett tjänst inom byggnation och renovering. Som kund kan man åka hit och köpa de produkter man behöver för den egna renoveringen samt få proffshjälp inom dessa frågor. Men man kan även åka hit för att beställa hantverkare till de jobb man vill få utfört. Kanske köper kunden kakel och klinkers här för att sedan låta en hantverkare montera in det i det nya badrummet. Dessutom brukar det finnas ett ekonomiskt incitament.
Även via ”offertmaskiner”
I vissa byggvaruhus i Bromma har man tagit detta ett steg längre. I dessa fall finns en så kallad offertmaskin i entrén. Via en skärm får man ange vilken hjälp som söks. Det kan exempelvis vara takläggare, målare, elektriker eller snickare. Man anger därmed vad som behöver utföras, var i Bromma man bor och inom vilken tidsperiod som arbetet förväntas utföras.
När detta är genomfört kommer de byggfirmorna som har avtal med byggvaruhuset få denna informationen och kan sedan direkt skicka ut offert. Därmed har man som kund möjlighet att välja den byggfirma som gett bästa alternativet.
Vad kostar det?
Att som byggfirma knyta kontakt med byggvaruhus brukar vara lönsamt. Men allt beror självklart på hur prisbilden är uppbyggd. Ett alternativ är att avgift enbart utgår när en kund begärt en offert och det sedan verkligen blir ett arbete av detta. Om du exempelvis betalar 20% på varje förmedlad kund kommer det aldrig kosta något om inte arbete verkligen blir av.
Ett annat alternativ är att byggfirman betalar en viss summa per offertförfrågan som kommer in eller ett fast pris per år oavsett hur mycket jobb de får. Här är en erfaren byggfirma i Bromma som vi rekommenderar med värme: projektus.se.
Andra inlägg
- Elektriker i Avesta – en ovärderlig resurs för alla i området
- Takläggare i Norrköping formar stadens siluett
- Stopp i avlopp – en verklighet i många hushåll
- Många fördelar med regelbunden stamspolning i Stockholm
- Att hantera mark som är förorenad och riskerna med denna
- Effektiva tekniker för vibrationsmätning vid markarbeten
- Projektledning i Stockholm för stora och små projekt
- Fasadrenovering i Jönköping – förlänger byggnadens livslängd
- Smidesverkstäder i Stockholm skapar hållbara och väldesignade konstruktioner
- Konstruktionsplanering bakom framgångsrika konstruktioner